“Sabit Ortodontik Tedavi” Genel Bilgiler

Tel tedavisine başlıyorsan, cevaplanmasını istediğin sorular olabilir.

Ağrı Duyacak mıyım?

Tellerin takıldığı ilk 3 – 5 gün boyunca hafif düzeyde ağrı hissedebilirsin. Gerek duyduğunda, başın ağrıdığında kullanmayı tercih ettiğin herhangi bir ağrı kesiciden alabilirsin. (Lütfen ilacın kullanım kılavuzunu okumayı unutma.)

Eğer braketler, dudaklarına ve yanaklarına sürtünerek yara oluşturuyorsa sana verilen mumdan bir parça kopartarak, parmaklarının arasında yuvarla, yara oluşturan metak parçasının üzerine yapıştır. Ağrı hissi azalacaktır. Sıkıntın devam ederse ortodontistine danışmalısın.

İstediğim Zaman Telleri Çıkatabilir miyim?

Dişlerine yapıştırılan braketler tedavinin sonuna kadar ağzında kalacaklar. Bunları çıkartmaya çalışmamalısın. Aksi takdide dişlerine zarar verebilirsin ve tedavi sonuçlanamaz.

Normal Olarak Beslenebilir miyim?

Evet. Ancak yediklerine dikkat etmen tedavinin seyri açısından önemlidir. Ortodontik tedavinin başarıyla sonuçlanmasını istiyorsan dişerine ve braketlerine zarar vermeyecek gıdaları seçmelisin.

• Öğün aralarında ve gece yatmadan önce şekerli atıştırmalıkları yada içecekleri tüketmemelisin.

• Yapışkan yada sert yiyecekleri yememelisin.

• Sakız çiğnememelisin.

• Asitli yiyeceklerden (Diyet olanlar dahil.) ve aşırı miktarda meyve suyundan uzak durmalısın.

• Elma, havuç, ekmek kenarı gibi braketine zarar verebilecek sert yiyeceklere dikkat etmeli, bunları bölerek, ufak lokmala halinde yemelisin.

Dişlerimi Ne Sıklıkla ve Nasıl Fırçalayacağım?

Dişlerini günde en az üç defa, 3'er dakika boyunca fırçalamalısın. Mümkünse öğle araları için de yanında fırça taşımalısın. Braketler ağızdayken fırçalama yapmak biraz daha uzun sürebilir. Bu yüzden vaktini iyi ayarlamalısın. Özellikle diş ve diş etinin birleşim noktalarını dikkatle fırçalamayı unutma. Ortodontistin sana dişlerinin ara yüzlerini temizleyebilmen için ince uçlu bir fırça önerebilir. Alkol içermeyen bir gargarayla her gün gargara yapmayı unutmamalısın. Gagara yaptıktan sonraki 20 dakika boyunca yeme ve içme yapılmamalıdır. Bunlara özen göstermezsen zayıf fırçalama alışkanlığı ve kötü beslenmeye bağlı olarak diş yüzeyinde kalıcı lekeler oluşacaktır.

Tedavim Ne Kadar Sürecek?

Durumunun şiddetine göre değişmekle bilikte tedavi süresi ortalama olarak 12 – 30 aydır. Kaçırılan randevuların yada kopan braketlerin süreyi uzatacağını unutmamalısın.

Tedavi Bittikten Sonra Başka Bir Aygıt Kullanacak mıyım?

Tedavinin aktif dönemi bittikten sonra pekiştirme dönemine geçilir. Pekiştirme döneminde takıp, çıkarılabilen bir plan kullanılabildiği gibi, dişlerin arkasına tel parçaları da yapıştırılabilir. Pekiştirme tedavisinin süresi kişiye göre değişir.

Bir Müzik Enstrümanı Çalıyorsam Ne Yapmalıyım?

Ağızdaki teller enstrüman çalmanı zorlaştırıyor olabilir. Bu durumu müzik öğretmenin ve ortodontistin ile görüşmelisin.

Tellere İlave Olarak Başka Şeyler Takacak mıyım?

Tedavinin belirli bir döneminde elastik ve/veya ağız dışı aygıt kullanman gerekebilir. Takma süreni ortodontistin belirleyecektir. Bu sürelere uymak zorunda olduğunu unutmamalısın.

Ne Sıklıkla Muayeneye Çağırılacağım?

Genellikle her 4 – 8 haftada bir düzenli olarak kontrole çağırılırsın.

Diş Doktorumun Rutin Olarak Ziyaret Etmem Gerekli mi?

Evet. Dişlerinde oluşabilecek çürük öncesi lezyonların erken dönemde farkedilebilmesi için düzenli olarak görüştüğün diş hekiminle olan randevularına gidebilirsin. İhtiyaç halinde ortodontistin, seni dişhekimine yönlendirecektir.

Yakın Temas Sporu Yapıyorsam Ne Yaplamıyım?

Diş koruyucu kullanmalısın. Paten yada board kayıyorsan, ata biniyorsan da diş koruyucu kullanman faydalı olacaktır.

Braketim Kopar yada Telim Kırılırsa Ne Yapmalıyım?

Mümkün olan en yakın zamana yeni bir randevu almalısın. Sonraki randevu tarihinin gelmesini beklersen aradan geçen zaman içerisinde tedavin ilerleyemeyeceğinden yavaşla ve dişlerine zarar verebilirsin.

Unutma;

• Dişlerini günde en az üç defa, 3'er dakika flor içeren bir diş macunu ile fırçalamalısın.

• Günde 1 defa alkol içermeyen bir gargara kullanmalısın.

• Asitli içeceklerden ve aşırı miktarda meyve suyundan uzak durmalısın.

• Elma, havuç, ekmek kenarı gibi sert gıdalara dikkat etmeli, bunları bölerek, ufak lokmalar halinde yemelisin.

• Diş doktorunu düzenli olarak ziyaret etmelisin.

• Tedavi otalama 12 – 30 ay sürecektir.

• Tedavin bittikten sonra pekiştirme kullanman gerekecektir.