Fonksiyonel Apareyler

Fonkisyonel aparey kullanıyorsanız, cevaplanmasını istediğiniz sorularınız olabilir.

Fonksiyonel Aparey Nedir?

Fonksiyonel apareyler, hem üst, hem de alt dişlerde etki gösteren, takıp, çıkartılabilen ortodontik aygıtlardır.

Ne Kadar Süre Apareyi Kullanmam Gerekir?

Gün içerisinde apareyin kaç saat ağızda kalması gerektiği otodontistin tarafından açıklanacaktır. Tedavinin işe yaraması için bu önerilere uyman gerekmektedir. Uygun süre ile apareyi kullanırsan dilerindeki ve çenelerindeki değişimin oldukça çarpıcı olduğunu göreceksin.

Ağrı Hissedecek miyim?

Aparey ağzına uygulandıktan sonraki 3 – 5 gün boyunca ağrı olması normaldir. İhtiyaç duyduğun takdirde ba ağrısı gibi sebeplerle gündelik hayatta kullandığın ağrı kesicilerden faydalanabilirsin. (Kullanmadan önce ilacın kullanım kılavuzunu oku.)

Kullandığın apareye bağlı olarak ağrı hissettiğin belli bir bölge varsa, mümkün olan en kısa zamanda telefonla arayarak ortodontistinden randevu almalısın. Mümkünse apareyi kullanmayı bırkma. Aksi takdirde apareyi kullanmaya başladığın zaman yeniden 3 – 5 gün süre ile rahatsızlık hissi oluşabilir.

Apareyin Başka Etkileri Olabilir mi?

Konuşman farklı olacaktır. Apareyin ağzında takılı iken evde yüksek sesle kitap okuma gibi konuşma egzersizleri yaptığın takdirde konuşman birkaç gün içerisinde eski haline dönecektir. Ayrıca yutkunmanda da ilk başta poblemler olmakla birlikte bu durum normaldir ve hızlıca düzelecektir.

Normal Şekilde Yemek Yiyebilir miyim?

Fonksiyonel apareyler ağızda iken yemek yenmemelidir. Apareyleri ağızdan çıkardıktan sonra yemizlemeli, güvenli şekilde korumak için plastik sert bir kutu içinde saklamalısın. Ortodontik tedavinin etkili olabilmesi için hem apareyine, hem de dişlerine özel göstermelisin. İstenmeyen durumları engellemek için;

• Şekerleme, şekerli sakız ve çikolata gibi yiyeceklerden kaçınmalısın.

• Diyet içecekler de dahil asitli içeceklerden ve aşırı miktarda şeker içeren meyve suyu tüketiminden kaçınılmalıdır.

Diş Fırçalarken Nelere Dikkat Etmeliyim?

Flor içerikli diş macunları kullanarak günde 3 defa iyi bir şekilde dişlerini fırçalaman gerekmektedir. Mümkünse yanında diş fırçası ve macun taşımalısın ve öğle yemeğinden sonra da dişlerini fırçalamalısın. Ayrıca kullandığın apareyi de tellerine zarar gelmeyecek şekilde nazike fırçalaman gerekir. Flor içerikli bir ağız gargarası da dişler fıralandıktan sonra gece yatmadan hemen önce kullanılabilir. Dişlerine ve apareyine yeterli özeni göstermezsen dişlerinde kalıcı hasarlar oluşabilir.

Apareyi Çıkarabilir miyim?

Ortodontistin afaından aksi yönde bir tavsiye erilmediyse, temizlik ve yemek yemek haricinde apareylerini çıkartmamalısın. Apareyi ağzından çıkardığın zamanlarda ise koruyucu sert bir kutu içinde saklamalısın. Tellerin kırılabilme ve tedavi süresinin uzayabilme ihtimalinden dolayı aız içindeyken dilinle apareyle oynamamalısın.

Tedavi Ne Kadar Sürecek?

Bu sorunun cevabı ortodontik probleminin ne kadar ciddi olduğuyla ilişkilidi. Bu tür aygıtlarla yapılan tedaviler çoğunlukla 12 – 16 ay içerisinde tamamlanır. Daha sonra apareyi sadece akşamları kullanman önerilebilir veya farklı aygıtlarla tedavinin ikinci aşamasına geçilebilir. Ertelenmiş veya kaçırılmış randevular yada apareyin kırılması gibi durumlarda tedavi süresi uzayacaktır.

Hangi Sıklıkta Randevuya Gelmem Gerekecek?

Apareyin uyumlanması için tedavi boyunca düzenli aralıklarla randevuların olacak.

Diş Hekimimi Görmeme Gerek Olacak mı?

Evet. Normalde kontrol ve diğer tedaviler amacıyla gittiğin diş hekimini ortodontik tedavi esnasında da görmen çürük kontrolü için önemlidir. İhtiyaç dahilinde ortodontistin seni yönlendirebilir.

Fiziksel Temas İçerek Sporlar Yapıyorsam Ne Yapmalıyım?

Bu tür sporları yaparken fonksiyonel apareylerin yerine, ağız koruyucular takmalısın. Ayrıca bisiklete binerken, kaykay yada patenle kayarken de bu koruyuculardan faydalanmalısın. Aparey ağızda değilken bir kutu içinde saklanmalıdır.

Ağareyim Kırılırsa Ne Yapmalıyım?

Arayarak mümkün olan en kısa zamanda randevu istemelisin. Tedavi aksayacağından veya dişlere zarar gelme ihtimali olduğundan rutin randevu tarihi beklenmemelidir. Apareyini sürekli kırıyorsan tedavin ortodontistin tarafından sonlandırılabilir.